Marek Dvořák: My v živnostníky stoprocentně věříme | Firmaroku.cz
Příběhy úspěšných > Marek Dvořák: My v živnostníky stoprocentně věříme

Marek Dvořák: My v živnostníky stoprocentně věříme

Startuje nový ročník podnikatelských soutěží, a tak jsme vyzpovídali zástupce titulárního partnera kategorie Živnostník roku. Ředitel segmentu pro živnostníky a malé firmy MONETA Money Bank Marek Dvořák je u podnikatelských soutěží už čtvrtým rokem. Prošel s nimi dva pro živnostníky nelehké roky spojené s covidem, takže má co říci...
06. 04. 2022 | Živnostník roku

MONETA Money Bank, která je již čtvrtým rokem titulárním partnerem soutěže Živnostník roku, se dlouhodobě zaměřuje na malé a střední podnikání. Řekněme v úvodu krátce proč?
Pro nás jsou živnostníci a drobní podnikatelé páteří české ekonomiky, chceme být bankou první volby při financování jejich potřeb. Stejně jako u živnostníků, jde o zaujetí pro své řemeslo. My v živnostníky stoprocentně věříme, a to je naše výhoda. Prémiová obsluha, kterou jsme pro tento segment vybudovali, má mimořádně pozitivní zpětnou vazbu. Bankéři jsou klientovi partnerem v oblasti, která je klientům mnohdy cizí, ale zároveň je pro jejich podnikání nezbytná. Zpětná vazba od klientů je právě jeden ze zásadních zdrojů pro náš další rozvoj v oblasti bankovních produktů a procesů pro živnostníky.

Poslední dva roky neměli živnostníci a firmy jednoduché podmínky k podnikání. Projevilo se to nějak konkrétně na vašich službách, objemech poskytovaných úvěrů a podobně?
Minulé dva roky pro mnohé z nás nebyly jednoduché, zvláště pro všechny drobné živnostníky a podnikatele, které postihla vlna omezení z důvodu epidemiologické situaci spojené s koronavirem. Tato situace se odrazila i v našich produktech, které jsme klientům nabízeli. Ve spolupráci s Národní rozvojovou bankou si od nás mohli klienti vzít úvěry se zárukou, nemuseli tedy ručit vlastním majetkem. Z hlediska počtu jsme se stali za poslední dva roky lídrem v poskytování těchto úvěrů v segmentu živnostníků a nejmenších firem. 

V čem si myslíte, že jsou nebo mohou být ne úplně jednoduché časy pro malé a střední podnikatele motivující či v konečném důsledku třeba i přínosné?
Já myslím, že poslední dva roky ukázaly, že i ne zcela jednoduché časy mohou být prospěšné pro živnostníky a jejich podnikání. V průběhu dvou minulých let se výrazně omezil kontakt mezi lidmi, komunikace se přesunula do online prostředí a na všechny tyto podměty museli podnikatelé reagovat. Firmy bleskurychle vyvinuly nové online platformy na objednávání svých produktů a výrobků, díky nimž si mohli zákazníci objednat jejich zboží bez čekání ve frontě u výdejového okénka. Nebýt této obtížně situace, tak by se někteří živnostníci a malé firmy k tomuto kroku možná neodhodlali.

Podnikání obecně není pro každého a neexistuje jeden klasický prototyp podnikatele ani nějaký specifický typ osobnosti, který by byl předurčen k úspěchu. Dokázal byste specifikovat například určité vlastnosti úspěšných podnikatelů, se kterými jste se během soutěží setkal? Utkvěl Vám někdo v paměti? 
Díky mé práci a partnerství v této soutěži se setkávám s řadou úspěšných českých živnostníků a malých firem napříč obory, regiony i generacemi. Z mého pohledu je spojují především dvě charakteristiky. Maximální orientace na zákazníka a stoprocentní lidská investice. Pro ty nejúspěšnější neexistuje „konec pracovní doby“. Pro dosažení dlouhodobé spokojenosti je dle mého soudu potřeba být především cílevědomý, vytrvalý, nápaditý, spolehlivý a férový. Mám radost, že úspěšných příběhů máme v této soutěži plno.  Vzpomínám si na pana Krystyníka, kolaře, který byl pro mě obdivuhodný díky svému entuziasmu a vytrvalostí, se kterou svou živnost zvládal, ale vzpomínám si i na pana Kubláka, který využil trendu, kdy zákazníci začali dbát na kvalitu potravin, před jejich kvantitou.

Loňským celorepublikovým vítězem Živnostníka roku se stala obuvnice Eva Klabalová. Jak se Vám osobně to, čemu se podnikatelsky věnuje, líbí?
Líbí se mi, že klasické české obuvnické řemeslo dělá v moderním pojetím. Využívá i neobvyklých materiálů jako zbytkového textilu z velkovýroby, pestrobarevných kousků přebytečné gumy, lógr z kávy nebo akvarijní písek, a díky tomu je každá teniska barevným unikátem. 

Víme, že pro paní Klabalovou je „udržitelnost“ podnikání klíčovou pro její uvažování. Co tohle slovo znamená ve vaší firemní kultuře?
Být společensky odpovědnou firmou považujeme za základní stavební kámen naší obchodní strategie. Dodržujeme lidská práva, podporujeme diverzitu i interní ekologickou politiku na všech úrovních. Chceme se podílet na symetrii rozvoje a udržitelnosti a tuto symetrii vnímáme jako jeden z našich strategických cílů. Zavázali jsme se k radikálnímu snížení naší uhlíkové stopy a tento náš závazek se nám daří plnit. Do konce roku 2025 chceme dosáhnout ambiciózního cíle, a to uhlíkové neutrality v přímých emisích.